Välkommen!


Tycker eller undrar du om någonting som har att göra med mat från havet? Har du problem med ett recept som inte funkar? Om inte jag kan hjälpa dig kanske någon annan läsare kan.
Skriv eller kommentera.


torsdag 22 april 2010

Rätt skall väl vara rätt


Idag fick jag en uppsträckning på jobbet. Fru F kom in för att köpa röding och för er som inte vet vem Fru F. är kan jag garantera att hon av olika skäl torde kunna betraktas som en betydande expert på norrländska delikatesser. "Och?" undrar ni. - Lugn det kommer.
Jag råkade av misstag påstå att jag tycker om Västerbottenost. Det skulle jag inte ha gjort. Västerbottensost, som det heter, stavas och uttalas nämligen med foge-s mellan de båda rotmorfemen västerbotten- och -ost.
"Spelar roll kokosboll" tänkte jag, men insåg att hon har rätt. Om det dessutom klart och tydligt står Västerbottensost på förpackningen borde man väl säga det. Den som designar ostens förpackningar måste väl ha rätt.
Å andra sidan skulle man väl kunna säga att den vanligaste stavningen borde vara rätt. Om man googlar på Västerbottenost får man 33 600 sökträffar och om man googlar på rätt stavning får man bara 22 500. Men om man skall vara konsekvent säger man Västerbottensost. Vi säger ju varken Kalle kaviar, Gustavkorv, Göteborgoperan Klarabergviadukten eller Söndagbakis.
Eller säg vad ni vill. det här skall inte vara en språkblogg. den skall ju handla om mat ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar