Välkommen!


Tycker eller undrar du om någonting som har att göra med mat från havet? Har du problem med ett recept som inte funkar? Om inte jag kan hjälpa dig kanske någon annan läsare kan.
Skriv eller kommentera.


måndag 19 april 2010

Frysa laxen i tre dygn?

Enligt Livsmedelsverket skall man först frysa den fisk man tänker äta rå. Annars finns det risk att eventuella parasiter fortfarande lever kvar i fisken.
Men är det verkligen nödvändigt att frysa den i tre dygn? Nej! Jag menar att det viktiga är att den fisk man har, har blivit riktigt genomfryst (-18 grader). Tre dagar har LV dragit till med eftersom laxar kan vara olika tjocka och frysar kan vara olika bra. Om man har en riktigt bra frys och om fiskbiten är platt borde ett dygn räcka gott nog.

1 kommentar:

  1. ok. Efter att Mr. P har sagt åt mig att det är vanskligt att ge sådana här tips, skall jag väga mina ord med mer exakthet. Såhär menar jag: Mig veterligen finns det inga parasiter i fisk som måste ha varit nedfrusna i lägre än -18 grader i minst 72 timmar för att vara döda. Om jag har fel vill jag gärna veta det!

    SvaraRadera