Välkommen!


Tycker eller undrar du om någonting som har att göra med mat från havet? Har du problem med ett recept som inte funkar? Om inte jag kan hjälpa dig kanske någon annan läsare kan.
Skriv eller kommentera.


söndag 25 april 2010

Gubbröra vs Apelsinsaft

Det slog mig just vad konstigt det är med namn på mat. En del saker heter något som lurar en att tro att maten är god trots att den inte är det. Andra livsmedel kan heta något som låter jättekonstigt eller till och med direkt äckligt, men är jättegoda. Ta till exempel Gubbröra. Gubbröra på knäckebröd är ju bland det godaste som finns, men ärligt talat; det låter ju inte klokt. Även om namnet rimligtvis borde avslöja att det är fråga om en röra som gubbar tycker om, kan jag inte hindra min fantasi från att skena iväg.
Å andra sidan har vi apelsinsaft. Om man fördomsfritt smakar på ordet apelsinsaft tycker jag att det låter kanon. Läskande, kall, frisk, på gränsen till syrlig och samtidigt söt! MUMS! Men sen dricker man och blir lika besviken varje gång. Är det bara jag som tycker att det smakar lite blod till exempel? Ett livsmedel som däremot är precis så gott som det låter är pizza tycker jag.

Tummen ner för apelsinsaft!
Tummen upp för gubbröra!

5 kommentarer:

  1. Jag är också lite skeptisk till sjömansbiff. /Peter i ledet bakom

    SvaraRadera
  2. Hur är det med Herrgårdsakvavit? Gör den skäl för sitt namn?

    SvaraRadera
  3. Herrgårdsakvavit smakar inte så gott som det låter. Såvida man med Herrgård syftar på osten Herrgårdsost, som man lite slarvigt har valt att förkorta "Herrgård-". I min mening smakar nämligen Herrgårdsakvavit som gammal härsken ost.

    Sjömansbiff låter jätteäckligt, men är ganska gott. Ett bar exempel!

    SvaraRadera
  4. Apelsinsaft är gott. Helst på vintern, varm från termos. Sen heter det "bra exempel" ;)

    SvaraRadera
  5. He he! Det är helt riktigt. "Bra" exempel heter det. En olycka händer så lätt. Solen har ju som bekant också fläckar. Min chef annonserade för inte så länge sedan om att vi hade billig "dödtunga" i butiken till försäljning. Otroligt klantigt!
    Men du har fel i en sak - Apelsinsaft är vidrigt!

    SvaraRadera