Välkommen!


Tycker eller undrar du om någonting som har att göra med mat från havet? Har du problem med ett recept som inte funkar? Om inte jag kan hjälpa dig kanske någon annan läsare kan.
Skriv eller kommentera.


söndag 22 augusti 2010

KANTARELLFROSSA


Jag kom just hem från Sörmland där det växer kantareller så det knakar. Det tog oss (Smulan, jag själv och vår kantarellhund Moses) knappt två timmar att plocka upp drygt 12 kilo. Det är väldigt gott, för er som inte vet, men man blir gråtfärdig av att koka av dem. De minskar med ungefär 90 procent i volym, men sånt är livet. I skrivande stund funderar jag över ifall kantareller är överskattade eller underskattade som livsmedel. Men alla vet ju att det är gott, samtidigt som kilopriset faktiskt inte är så högt. Kantareller är därför i min mening "skattade" - Kort och gott.

På bilden ser ni vår skörd och vår kantarellhund Moses som har blivit instruerad att vakta skörden.

1 kommentar:

  1. Hej Axel!

    Du som verkar vara en fena på det där med mat, vad skall man egentligen bjuda på? Jag skall ha en lite bättre middag. Egentligen är det väl ingen regelrätt middag även fast vi skall äta. Vilka är vi undrar du då. Jo det är jag, Vargen och Brel. Jag hade tänkt att plocka kantareller men det verkar tråkigt. Kanske skulle man dyka efter musslor som man sedan kokar i vin?
    Vad tror du? Vore tacksam för ett svar och tack för en riktigt bra blogg.

    Varma hälsningar Gugge

    SvaraRadera